24 apr. 2012

Imorgon kommer Kents album Jag är inte rädd för mörkret. Som jag har längtat, väntat och räknat ner till den här dagen. Men tack vare lite tur, flyt och fina människor sitter jag i skrivande stund och lyssnar på skivan. Den är ren kärlek. Kent är ren kärlek. Precis så som det alltid har varit. Dem har funnits i mitt liv i så många år nu. Det är en kärlekshistoria som började någonstans i mitt barndomsrum och fortsatte in i tonårsrummet och fanns även där när det var dags att tömma rummet på tonårstankar och ta klivet in i vuxenvärlden. Kent är en lika självklar och viktig del i mitt liv precis som luft, mat och vatten.  Kent är dem som alltid legat mig närmast hjärtat, och även dem som många gånger räddad detta lilla rädda hjärta från undergång, död och elände.

Visst har kärleken ändrat form längs vägen. Jag har skrikit, sparkat, gråtit till dem och många låtar och textrader kan jag associera till olika händelser, personer och stunder i livet, just därför att dem på något sätt nästan alltid varit en naturlig och självklar del i mitt liv. Jag älskar dem fortfarande lika villkorslöst, men inte med samma desperation. Jag har vuxit, mognat, ändrat mig, så har även kärleken till Kent gjort. Den har inte blivit mindre, bara annorlunda. Det finns ett större lugn nu. Även om mitt kaninhjärtat fortfarande slår trippla volter vid skivsläpp och turnésläpp. Och jag kan fortfarande gråta hejdlöst till dem vid ett kravallstaket någonstans i vårt avlånga land.

För de flesta är denna kärlek helt obegriplig och jag har gett upp att försöka få dem att förstå, så länge de kan accptera. Men till er som fortfarande säger att "Det är ju bara musik". Nej, kent är så mycket mer än bara musik och har alltid varit så mycket mer än bara musik. Det är en kärlek, trygghet, något som alltid finns där, oavsett. Och detta band har släppt ytterligare ett mästerverk och jag, jag bara sitter här och njuter av att det fortfarande finns fina saker kvar i livet trots allt.


Det finns inga ord för det, på det här jävla språket
Jag har inga ord för att vi andas, tänker, känner samma sak



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar